Välkommen till vegovärlden, tack.

Jag har alltid varit en sådan som äter det mesta - möjligtvis inte stuvad spenat, läskiga skaldjur eller seg gnocchi ty det icke faller flickan i smaken, men allt annat i övrigt. Kött som kyckling, fisk som ägg, potatis som pasta, grönsaker och frukt. Under några år i livet hade jag visserligen en period då jag medvetet undvek viss typ av mat av 100% idiotiska och onödiga skäl, men utöver det har jag ätit som de flesta andra i min omgivning. Mammas pannbiff, pappas köttfärssås, hamburgare på grillen och kycklingspett i jordnötssås. Utan att direkt reflektera över varför. Men sedan årskiftet, eller egentligen sedan flytten till Uppsala och starten på sambolivet med David, har jag nästintill enbart ätit vegetariskt. Någonting jag aldrig förr varken hade övervägt eller tänkt på att göra. I mina ögon var det absolut ingenting fel med att ha valt den typen av kost och jag har alltid haft vänner omkring mig som varit vegetarianer själva, men min uppfattning i sig var att ändå att det kändes krångligt, lite enformigt och helt enkelt tråkigt och svårt. Vilket nu, fyra månader senare, har motbevisats totalt.



Det är nämligen precis tvärtom. När man väl fått upp ögonen och aktivt börjar leta efter recept och tips inser man hur stor och utvecklad vegovärlden faktiskt är och hur mycket den har att erbjuda. Det handlar inte om enbart om vattniga böngrytor, torra linsbiffar eller smaklösa substitut (vilket för övrigt är extremt fel bedömning då det kan bli precis hur gott som helst), utan om att våga testa och utforska olika alternativ samtidigt som det gör gott för både oss själva, plånboken och planeten. Det är hälsosamt, ekonomiskt och klimatsmart. Faktiskt något av de bästa besluten en kan ta i vardagen för att göra ens livsstil lite mer hållbar än annars. Och så länge man vågar prova något nytt och gör det med ett öppet sinne finns det mängder med roliga maträtter och ideér att ge sig på, som inte behöver vara de minsta komplicerade eller krångliga bara för att en annan ingrediens än kött råkar spela huvudrollen.

 
Jag vill dock inte utåt definera mig själv som varken vegetarian, flexitarian, lakto-ovo-vegetarian eller någon annan typ av-ian, eftersom det enligt mig är helt onödigt och orelevant att ha en specifik stämpel på vad jag äter eller inte äter. Det blir enbart någonting som sätter begränsningar, och med min historia är det ingenting jag vill utsätta mig själv för igen. Jag vet dessutom att jag stundtals kommer fortsätta att äta kyckling när jag är sugen på det, att fiskpinnar alltid kommer finnas i frysen och att jag kommer ta för mig av hemrullade köttbullar i påsk, vilket jag både känner, och vill fortsätta känna, mig helt okej med att göra. Att äta är livet och någonting jag vill njuta av. Däremot har min grundinställning till matens ursprung, produkters inverkan på miljön och synen på vegetarisk kost i allmänhet förändrats totalt, vilket jag är otroligt glad över. Vegovärlden är mer än trevlig och jag kommer fortsätta hänga i den på obestämd tid. Är någon sugen på att ge den ett försök själva, kanske för en dag i månaden, veckan eller en kväll då och då, listar jag några av mina absoluta favoritrecept nedan. Varmt välkomna!

Lyxig vegolasagne med aubergine, linser och pesto rosso
En sådan rätt som passar perfekt till så väl middag som lunch eller i matlådan. Jag brukar dock modifiera receptet en aning och göra det lite mer CSN-vänligt genom att koka linserna själv, göra egen tomatsås istället för att använda färdigköpt, ersätta färskosten med creme fraiche och anpassa övriga ingredienser, exempelvis mängden ost, utefter vad som finns hemma i kyl och frys. Kör även på vanliga lasagneplattor istället för glutenfria, men det fungerar såklart med vilken sort som helst.

Lasagne med halloumi och spenat
Ett recept som min kära mamma tipsade om och blir magiskt gott. Jag dubblar dock mängden tomatsås (eftersom sås är livet) och river halloumin istället för att skiva den. Blir lättare att fördela då! Använder även vanliga lasagneplattor istället för färska.

♥ När vi ändå pratar om halloumi;
skiva den tunnt, stek den krispig och släng in ett gäng klyftade potatisar och morötter i ugnen med olja och valfri kryddning samtidigt. Ät sedan med sallad, din favoritdipp, förslagsvis aioli eller bearnaise. Enklaste och godaste fredagsmyset!

Lins- och bönchili
Detta är Davids paradrätt och vårt to-go-recept som nästan alltid finns i någon av matlådorna i frysen. Det är billigt, mättande, megagott och ett väldigt bra grundrecept att anpassa efter vad man själv föredrar eller har hemma. Ofta varierar jag vilka bönor jag använder, tillsätter tacokrydda för ökad tex-mex-faktor, dubblar mängden vitlök om jag är på det humöret eller använder smaksatt tomatbas. Ibland blir resultatet fyllning i enchiladas, en gryta med ris och gräddfil till, eller en matig soppa med ostmacka på sidan. Den är bäst!
 


Falafel i alla varianter
Att göra egen är inte speciellt svårt och ingredienslistan är simpel, men att fiska upp de färdiga varianterna från frysdisken är ganska smidigt det också. Därav händer det. Ofta. Stek upp ett gäng och servera med valfria grönsaker, någon god sås, pitabröd eller ris. Hummus och inlagd rödkål är mina absoluta favorittillbehör men vitlökssås går hem det med.

Fruktig kikärtsgryta med kokosmjölk och jordnötssmör
Inspirationen och receptet kommer ursprungligen från Under Tian men jag har gjort några mindre ändringar i det. En av de första vegomiddagarna jag gjorde!

Linsbiffar med fetaost och matig sallad
Utgår ofta från detta recept men dubblar mängden linser och ägg när jag gör biffarna och varierar tillbehören efter vad jag är sugen på. Bulgursallad med tomat, persilja, rödlök, skivat äpple och vinegrett fungerar alltid!

Sötpotatis i ugn
Dela på hälften, ringla över lite olja och baka i ugnen tills de blivit genommjuka. Servera med gräddfil, majs, rostade kikärtor (har du varmluftsugn kan du rosta de samtidigt som potatisen är inne!) och sallad. Eller med fetaoströra. Mömsigt! 

 
Mathavresallad med melon, avokado och fetaost, med grillade/ugnsrostade grönsaker
Min bästa variant av matig sallad som uppfanns en kväll i maj någon gång förförra sommaren och har haft en given plats på bufféer, vid middagar och i matlådor sedan dess. Älskar att den är krispig, krämig, söt, salt och fräsch på samma gång. I ursprungsinlägget serverades den tillsammans med grillad kyckling och wokade grönsaker, men nu i efterhand vet jag att den passar till i princip allting men också fungerar som en hel rätt utan övriga tillbehör, så länge man öser på lite mer. Honungsmelon passar för övrigt minst lika bra i om den röda inte håller måttet!
 
Sesamstekta nudlar med tofu och jordnötssås
Strimla vitkål, morötter och rödlök och fräs tillsammans med vitlök, lite chili och sesamolja i en panna. Koka äggnudlar på sidan och häll i grönsakspannan strax innan de kokat färdigt. Häll över valfria blandade såser som brukar passa asiatisk mat, exempelvis fisksås, ostronsås, sweet chili-sås och/eller soja. Låt gotta ihop sig länge. Stek färdigmarinerad (eller egenmarinerad om man är en planerad person) tofu i en annan stekpanna för att behålla krispigheten och toppa nudlarna med den, hackade jordnötter, pressad lime och lite chiliflakes. Servera allting badande i världens bästa jordnötssås. Rekommenderar starkt att utgå från detta receptet men att ha i lite färsk ingefära och citronsaft också! Nom nom.

Emilia Pettersson, 23 år och ursprungligen från de småländska skogarna men är numera Uppsala-bo. Har varit ute och farit lite överallt i världen, men landade under 2018 och pluggar nu till fysioterapeut på heltid. Älskar solrosor, jordnötssmör, utflykter och dricker helt orimliga mängder te. Välkommen till min värld!

RSS 2.0