En liten guide till Edinburgh, Skottland.

Förra året vid den här tiden hade jag min bas i en litet samhälle i zon 6
utanför London, jobbade på veckorna och njöt till fullo av att upptäcka staden med mina två bästa vänner under vår lediga tid. Det var bäst och vi såg nya saker varenda helg. I april fick vi dock för oss för att vilja utforska något annat medan vi ändå befann oss på ön, så en stund senare hade vi bokat in en tripp till Skottland, närmare bestämt Edinburgh. I slutet av maj bar det av och vi hade några fantastiska dagar där borta. Jag fastnade rejält för staden och blev påmind om det häromdagen när en speciell låt spelades på radion, och började skriva ner ett par av mina favoritsaker från de dygnen. Det hela utvecklade sig till någon form utav guide och ja, då kan en ju faktiskt ta och dela med sig av den också. Tycker alla som kan borde ta några dagar ledigt i vår och ha en underbar weekend i huvudstaden som inte alls känns som en sådan, på ett bra sätt.

Att ta sig dit
När vi åkte till Edinburgh utgick vi från London Victoria och tog en nattbuss direkt därifrån. Det var definitivt det billigaste alternativet och ganska smidigt i och med att vi inte la någon vaken tid på själva resan. Den lämnade stationen strax efter elva på kvällen och var framme halv sju på morgonen. Däremot var det inte speciellt bekvämt och vi insåg inte förrän i efterhand vilka fina miljöer vi passerade men missade i mörkret. Berg och får och sjöar. Därför hade jag nog valt tåg nästa gång om jag skulle resa samma rutt igen, då det sägs vara en av de finaste sträckorna man kan åka! Reser man inte direkt från Storbrittaninen finns det smidiga flyg från exempelvis Stockholm eller Köpenhamn som tar ungefär två timmar. Flygplatsen har transfer för 3 pund in till stan. Googla!

Att ta sig runt
Den centrala delen av staden är relativt liten så vi kände aldrig behov av att ta oss runt på något annat sätt än till fots. Edinburgh består i stort sätt av en ny del och en gammal del, och från den ena huvudgatan till den andra tog det ungefär en kvart för oss att gå. Har man inte energin eller ska färdas längre sträckor finns taxi, billiga bussar (både sightseeing och vanliga) och spårvagn. Det mesta ligger dock inom hanterbart räckhåll.

Att bo någonstans
När vi började leta efter boende hittade vi mängder av olika alternativ i alla prisklasser, men valde till slut ett ganska enkelt hotell i de nyare kvarteren. Det hette Frederick House Hotel, hade superfräscha och fina rum, plats att lämna bagage, nära till mataffär och platser att äta samt låg fem minuter från den moderna shoppinggatan och tjugo från huvudgatan i gamla stan, The Royal Mile. Stor bonus för vårt enorma fönster med utsikt över hustaken där vi satt och drack vårt kvällste!

Vi valde att skippa extra kostnader för frukostbuffé på andra sidan gatan utan löste frukost själva, men vill man ha det hade restaurangen som serverade den gott rykte. För ett trippelrum under tre nätter har jag för mig att vi gav 2700 svenska kronor, så drygt 900 per natt. Tips tips tips för budgetvänligt men bra boende!

Att äta
Matutbudet är ungefär detsamma som i övriga Storbrittanien med otaliga pubar, välkända snabbmatshål-i-väggen och mysiga restaurangkedjor som Byron Burger, Bella Italia och Jamie's Italian (som alla för övrigt är bra!). Vi hade planerat att pröva på massvis med gott när vi var där då priserna var betydligt lägre än i London, men i slutändan åt vi knappt ute mer än en lunch och en middag. Vi försökte två morgonar i rad få till brunch på ett mexikanskt ställe men på grund av värdelös service från dem blev det inte så. Istället blev det att vi hängde en hel del i parker och på rummet med picknick. Därav blir listan med tips inte superlång, men jag kör på de jag har iallafall!

Hula (103-105 West Bow)
Ett väldigt färgglatt ställe i närheten av Grassmarket, vilket är en lång mysig gata strax nedanför The Royal Mile och full av spännande krypin och restauranger. Gå dit en sväng efter ni ätit här. Serverade framför allt lättare luncher, juicer och smoothies och var väldigt hippt och modernt med gula väggar och plastbord i alla regnbågens färger.

Let Me Eat
(2 Cowgatehead)
Vårt första lunchstopp blev spontant här då vi behövde mat där och då och inte orkade leta längre. Världens goaste ägare med världens godaste sallader som i sig var en aning små, men vägdes upp av rejäla brödkorgar vi till. Tog bara kontanter men var gosigt inrett!

The Elephant House (21 George IV Bridge)
Supermysigt café strax intill Greyfriars Kirkyard som serverade sjukt stora kannor te och maffiga brownies i ett öppet gult rum proppat med växter och elefanttavlor för inga pengar alls. Megabra. Största vinsten med ett besök här är dock faktumet att J K Rowling råkade trixa ihop de två första böckerna om Harry Potter på just denna plats, vilket på något viss sprider en viss känsla i hela lokalen. Dessutom är toaletterna totalt sönderklottrade av meddelanden från fans världen över som tackar för all magi som Harry har spridit i deras liv. Så fint.

Curious Tea Rooms (13 Frederick Street)
Alice I Underlandet-inrett café med fler teér än någon kan önska.

Bubblare: Deep-fried marsbar! Sorgset nog är det precis vad det låter som, en friterad mars, och ungefär den kladdigaste, fetaste och sötaste kombinationen jag har ätit någonsin. Förstår verkligen inte hur detta kan ha blivit en så pass välkänd grej att det räknas som något av det mer skotska man kan äta, men så är det och man bör ändå prova om man befinner sig i landet. Be om extra servetter bara, och dela en på flera personer för mer orkar ni inte ändå! Några av mina absolut bästa minnen från vår resa är från den stunden när vi satt på en parkbänk en sen kväll och funderade på hur vi skulle ta oss an den där skapelsen vi lagt 3 pund på utan att få choklad överallt. Finns att köpa på diverse snabbmatshak i centrum.

Platser att se och saker att göra
Edinburgh var en sådan stad som hade någonting bakom varje hörn, och därför svår att hinna se allt av på några få dagar. Här listar jag mina favoritsevärdheter, men beroende på vad man är intresserad av finns det självklart en hel del annat också. Vet exempelvis om fler museum, en botanisk trädgård och att den kungliga yatchen Britannia som tillhör drottningen ligger nere i hamnen och guppar, men var aldrig där på egen hand och skriver därför inte mer om det här. Haffa därför massor av broschyrer, använd TripAdvisor och fråga runt efter vad man inte får missa!

Castlehill och Edinburgh Castle
Om man följer The Royal Mile (och strömmen av turister med tillhörande reseledare) hela vägen upp för sluttningen kommer man slutligen fram till dess utgångspunkt - slottet. Det ligger högst upp på en klippa och har fantastisk utsikt från slottsgården. Vi bestämde oss för att inte lägga pengar på inträdesbiljetter på grund av tid- och energibrist utan nöjde oss med att strosa runt utanför, men är man historiaintresserad kan jag tänka mig att det är riktigt häftigt inuti också. Varje år i augusti hålls även en enorm "Military Tattoo" där som lockar löjligt många människor till staden under ett par dagar. Är man inte intresserad av sådant kanske man alltså ska boka in sin resa en annan månad.

Gå en gratis stadsvandring
Om man går till turistbyrån vid Waverly Station mitt i stan (eller någon annan om det finns någon) och frågar om utbudet av gratis rundvandringar att gå på lär de slänga upp mängder av häften och alternativ på disken åt er. Det gjorde de åtminstonde åt oss. Efter ett par diskussioner kring vilken typ av rundtur vi ville ha slutade det med att vi valde en av en organisation vid namn Sandemans. Och det var nog ett av de bästa besluten vi tog under hela resan. Under 2,5 timme blev vi guidade genom hela staden och fick veta allt som man borde vilja veta och inte borde vilja veta om Edinburgh, Skottland och hundar som vägrade lämna sin husses sida även efter denne har gått bort. Besökte många kända platser och fick veta varför det ser ut som om hela staden har ett lager aska över sig. Rekommenderar starkt.

Greyfriars Kirkyard
En gammal fridfull kyrkogård mitt i allt, med slokande pilträd och enorma gamla gravstenar överväxta av mossa i rader samlade kring ett fint kapell i mitten. Vissa av namnen känner man även kanske igen då de kan ha anknytningar till lärare på Hogwarts, professorer eller Han som inte får nämnas vid namn, då J K Rowling hängde här för att hitta inspiration. Det gör att det ofta är mycket folk här som letar efter vissa stenar, men är trots det en liten lugn, sorglig men fin oas mitt bland alla hus. Missa inte att läsa om Bobby.

St Giles' Cathedral
Stor, maffig byggnad mitt på The Royal Mile, precis som de flesta liknande också är. Höga pelare, viskade röster i en ekande tystnad, tända ljus och stora glasfönstrer med målningar. Kostar ingenting att gå in i, men två pund om man vill ta kort. Bra paus från tempot på gatan utanför.

The National Museum of Scotland
Vi hann enbart smita in här en kvart då det visst stängde precis när vi kom dit, men ska vara en riktig höjdare. Museum är alltid roligt och det är gratis att gå in. Kan vara skönt med en paus från eventuellt regn och kalla vindar!

Klättra upp till Arthur's Seat
Längst ner i utkanten av centrala stan ligger Holyrood Park, en stor yta med höga kullar, djupa dalar, små berg och klippor. Det ligger bara fem minuter från turistfällorna, men trots det känns det ändå som om man kommit rätt ut i ingenstans när man börjat gå en bit uppförFolkkärt med många besökare, men en riktig naturupplevelse.

För att ta sig upp till toppen finns ett par olika stigar att följa, vissa enklare och vissa lite mer ansträngande. De är tydligt utmarkerade om man tittar efter lite nogrannare än vad vi gjorde, och alltså inte alls svåra att missa egentligen. Vi tog en bergig och tuff väg upp där vi fick klättra och ha oss lite grann, och en klart enklare ner som till och med stundtals var asfalterad, vilket var otroligt uppskattat av våra trötta ben som bara ville hem till hotellet igen. Skulle dock ändå tipsa alla om att inte ta den lätta båda hållen, då mycket av vår upplevelse låg i att sakta arbeta sig uppåt med regelbundna pauser för att titta på den maffiga utsikten. Det var värt lite extra grus i skorna. Glöm inte kläder efter väder och en banan för att minimera onödiga utbrott.

The Real Mary Kings Close
En av stadens främsta sevärdheter, väl värt ett besök om man är intresserad av historia. Man bokar en rundtur och blir guidad genom en gammal underjordisk stadsdel som för 300 år sedan var ett av Edinburghs mest aktiva områden, men som under 1800-talet blev överbyggd för att göra plats åt modernare och nyare kvarter. Gränderna med sina höga hus som var fulla av liv, handel och hantverkare gick från att vara levande och myllrande, till öde och tomma då ingen ville, eller ens kunde, bo kvar. Var helt sjukt fascinerad av alla berättelser om personer som levde där då de på ett sätt kändes påhittande, men man ändå i slutändan förstod faktiskt fanns på riktigt för drygt 200 år sedan. Enda minus för att det kändes lite väl kort och hoptryckt, hade velat gå omkring betydligt längre.

Shopping
På Princess Street hittas alla stora varumärkskedjor, så som Topshop, Primark, H&M och hela köret. På Royal Mile finns butikerna med rutiga halsdukar, kashmirtröjor och ölglas i tusen olika former. Vill man se något mer unikt kan jag tipsa om två secondhand-affärer nere vid området kring Grassmarket, W. Amstrong & Son och Godiva. Hittade både gräddbakelser till bröllopsklänningar och ett par illgula rutiga fladdriga byxor och är säker på att det finns någonting för alla där inne. Lite som ett skotskt svar på Beyond Retro. Victoria Street har också mängder av roliga småbutiker!

Lyssna på säckpipespelarna
De står överallt och hörs överallt. Vissa är bättre än andra på att spela, men alla är lika fint klädda i kilt och lurviga mössor. Köp en macka, slå dig ner i en park, lyssna och skänk ett pund eller två för att de står och spelar trots svett och galna turister som tar kort bredvid dem varannan sekund.

Åka ut på The Highlands
Har man så pass många dagars semester att man känner att man hinner lägga en dag eller två på att lämna staden och ge sig ut på vägarna istället tycker jag definitivt att man ska göra detta också. Vi som bara hade två riktiga heldagar att röra oss med fick prioritera bort en busstur ut i bergen, men jag är 100% säker på att det hade varit magiskt vackert. Djupa dalar, snötäckta toppar, sjöar och kanske ett eller annat sjöodjur. Vill man inte hyra egen bil och köra själv fanns massvis med annonser för anordnade turer på både en, två eller flera dygn.

Vad som inte får missas
Glöm inte heller att testa på whiskey, shortbread och fudge. Finns smakprov i de flesta delikatessbutiker, som i sin tur finns ungefär överallt. Passa på att införskaffa en ny varm halsduk, ha bekväma skor, lyssna några för att förstå den skotska brytningen glöm inte paraply då vädret kan vända på fem sekunder och glöm inte att prova på haggis när du ändå är där.