Två dagar i Padang-padang med solnedgångar och turkost vatten.

För ungefär sju veckor sedan, alltså två veckor in i resan, tog jag och fyra andra tjejer en taxi ner till de södra delarna av ön. Vi var som tidigare nämnt stationerade i Ubud under veckorna, vilket är världens mysigaste plats  precis nedanför bergen som jag totalälskade att leva på, men efter en lång svettig vecka fanns ett tryckande behov av bad och hav. Därav hamnade vi i Padang-padang. Resan tog strax under två timmar, så både Desirée och Edie var glada över att vara framme.

Vi gick direkt in på ett hotell jag fått rekommenderat av en dåvarande rumskamrat. Standarden i rummen var inte den högsta jag upplevt under mina tjugo år i livet, men bara att för första gången på fjorton dagar få sova med en fungerande AC var mer lyx än nödvändigt. Efter diverse glädjedanser över ovannämnda packade vi ihop oss och traskade ner mot stranden.

Man var tvungen att klättra ner för en smal, smal liten trappa mellan två klippor för att ta sig ner, men åh det var det värt. Har aldrig varit med om en så obeskrivbart fin plats.

Turkost vatten, blå himmel, gröna träd och mjuk sand. Hade lyckorus här.

Helgen innan hade jag brännt mig sönder och samman då vi surfat och en viss person inte kom ihåg använda solkräm, då hon hade fullt upp med att försöka hålla balansen och styra brädan över vågen samtidigt. Rekommenderar inte någon någonsin att glömma det. Kunde inte gå ordentligt på fyra dagar. Lördagen efter gjorde det dock inte ont längre, så jag var glad över det också.

Vi spenderade dagen med att sola, äta chips, flyta runt i vattnet, spana på surfare en bit ut, klättra över klippor, göra Eat Pray Love-referenser då vissa klipp från filmen spelades in där samt utbrista att livet inte kunde bli bättre än sådär.

Sedan blev det kväll och vi fräschade upp oss innan hela gänget traskade en halvtimme bort för att hamna i området som heter Uluwatu istället.

Det är känt för sina vackra solnedgångar, och vi blev inte besvikna. Himlen brann över surfarna nere i vattnet.

Liksom. Kolla bara. Topp fem i livet.

Vi slog oss ner på en restaurang mitt på en klippa för att äta middag. Innan dess hade vi varit på det omtalade Single Fin men snabbt kommit fram till att nej, det var inte vår grej. För fancy och hippt. Och dyrt.

Har aldrig behövt vänta så pass länge för en vanlig sötsur kycklingwok eller mött en så sur kassörska som den kvällen, men med en utsikt som den ovan gick det väl vägen ändå. Har aldrig sett något liknande.

Mätta och relativt nöjda blev det en taxiresa tillbaka till Padang-padang och någon timme senare befann vi oss återigen på stranden. De andra dansade och räddade möss och blev bitna av möss och hade sig, men jag var tröttare än tröttast och gick hem istället. Somnade på två sekunder.

Dagen efter beställdes det efterlängtade smoothiebowls till frukost på ett café precis bredvid vårt boende och det var helt sjukt gott efter en vecka med toast och ägg varje morgon. Därefter låg vi i solen ytterligare ett par timmar innan Penestanan och vår såkallade vardag kallade igen. Topphelg!